Fiesta Cubana, Iván Acosta“Con una canción cubana en el corazón/A cuban song in my heart”, de Iván Acosta reúne más de medio siglo de música cubana — de la rumba al son, del chachachá a la salsa y el Latin Jazz en EUA. Consiste de las tapas de 290 álbumes “long play”, enmarcada cada una por un cuento escrito por el escritor cubano-neoyorkino, autor de ‘El Super’, diversas obras de teatro, varias películas y ensayos. Publicar este libro bilingüe, una joya histórica y musical de gran impacto visual y enorme valor sentimental, requiere de US$10,000, que los amigos de Iván Acosta buscan recaudar mediante contribuciones. Aquí el prefacio. 

Fue a mediados del año 1961, el 28 de agosto para ser más exacto. Ya el sol se había asomado por encima de la Sierra Maestra. Los techos de guano de los bohíos crujían como quejándose de aquella salazón cotidiana. Todos estábamos muy nerviosos:

se acercaba el momento más peligroso. Ibamos a asaltar el barco Relámpago II para escapar de Cuba hacia Jamaica. El terreno ardía bajo nuestros pies, y los furiosos rayos solares de esa latitud llamada Trópico de Cáncer castigaban las piedras y los arrecifes. Un ballet de auras tiñosas se desplegaba aguerrido contra una escuadra de gaviotas que chapoteaba sobre la espuma. Las olas golpeaban la orilla arrastrando carapachos de cangrejos, camarones y desperdicios de pescado, dejando un rastro de esqueletos espinosos sobre conchas y pedregales. Casi todo el paisaje se derretía bajo el embate del sol, y ésa era mi mayor preocupación: que también se derritieran los discos que mi hermana y yo llevábamos escondidos dentro de dos toallas bajo un sombrero de yarey. Ese era el único tesoro que nos llevábamos de Cuba.

Los organizadores de la fuga nos habían prohibido llevar prendas y ropas, para evitar cualquier tipo de sospecha. Pero a mi hermana Ana Elsa y a mí no pareció importarnos hacer una mínima excepción. Ya habíamos visto cómo nuestros padres lo perdían todo, menos el honor… y las esperanzas. En La Habana había quedado nuestra juventud;

el apartamento; las muñecas de Elsa y los juguetes viejos; los amigos; el barrio; el automóvil; las fotos de la familia… hasta Mori, mi perro de 12 años. También quedaba atrás la alucinación colectiva del nuevo sistema que desde sus inicios dictaría hasta lo que habría de pensar el desdichado pueblo cubano.

Lo habíamos dejado todo, pero no nuestros discos favoritos: ellos también merecían libertad. Desde que tengo uso de razón, es más, desde mucho antes, mi vida ha estado entrelazada a la música. Muchas veces me he preguntado el por qué de esa pasión. Tal vez la respuesta se encuentra en el hecho mismo de que desde los tiempos de la colonia, Cuba ha estado atada a la música. Ya durante la Guerra de Independencia, a fines del siglo XIX, existían las criollas, las habaneras, las danzas, los boleros, y por supuesto, las raíces de “Mamá Rumba”. El siglo XX y la República de Cuba nacieron juntos, al tiempo que surgían, para desgracia del cubano, las turbulencias políticas.

No obstante, se fue fortaleciendo el matrimonio entre lo africano y lo español. De esa unión criollísima surgen los ritmos musicales más populares de Cuba: el son; el danzón; la guajira; la guaracha; el mambo; el cha-cha-chá; la pachanga… hasta llegar a las mani- festaciones más recientes como el mozambique; la timba, y lo que hoy se conoce en el mundo entero con el nombre de “salsa”.

En el apartamento que comparto con mi esposa, Teresa y mis hijos, Yaritza y Amaury, conviven con nosotros unos 5,000 LDs en una colección que mantengo desplegada a lo largo de toda una pared como si fuera una galería musical. Entre ellos hay dos discos muy especiales: los que trajimos mi hermana y yo de Cuba ocultos bajo el sombrero de yarey aquel 28 de agosto de 1961.

Luis BravoConversando una tarde con un amigo, Luis Figueroa, más adelante con el escritor, Marc Myers, se nos ocurrió la idea de producir un libro en el que se pudieran mostrar algunas de las carátulas de aquellos discos que de alguna manera se entrelazan con vivencias personales que datan desde mi niñez en Santiago de Cuba, hasta el día de hoy. No ha sido mi intención escribir una novela política, o un manual de historia de la música cubana, y mucho menos una autobiografía. Sólo he querido contar algunas cosas que me han ocurrido en la vida y que encuentran su eco en las carátulas de mis discos. He querido dejar constancia de que música y anécdota han moldeado mi vida desde que yo era un fiñe, durante mi adolescencia y en la larga tirada que me ha traído hasta las canas y la madurez. La música cubana y los acontecimientos que marcan mi vida han ca- lado muy profundo en mis sentimientos. Esa música informa mis recuerdos y alimenta mis esperanzas.

Debo aclarar que mi gusto es mucho más extenso que meramente la música cubana. Como amante y coleccionista de música, me encantan los ritmos brasileños, me gustan las llaneras y los joropos venezolanos. Me impacta la rica música colombiana, desde sus bambucos hasta sus alegres vallenatos. Disfruto las marineras y los valses peruanos. Siempre me han conmovido las milongas argentinas, las criollas, las voces de sus trovadores, como Facundo Cabral, Leonardo Favio, Alberto Cortez, Piero. ¡Y qué decir de los tangos! Sobre todo los sensuales tangos con mezcla de jazz instrumental creados por el genio del bandoneón que es Astor Piazzolla.

Desde niño aprendí a disfrutar los corridos y los mariachis mexicanos, que tanto se divulgaron a través de las películas. Y el romanticismo yucateco de Armando Manzanero y Sergio Esquivel. ¿Y a quién no se le mueve el esqueleto con un perico ripiao dominicano? Nuestros hermanos boricuas en Nueva York me enseñaron a apreciar la bomba, la plena, los aguinaldos y los seis chorreaos típicos de Puerto Rico, la bien llamada Isla del Encanto.

¿Y quién que ame la música puede existir sin los clásicos? Me gustan casi todos, pero tengo mis favoritos: Antonio Vivaldi, Tomaso Albinioni, Thomas Barber, Sergei Rachmani- nov, y el genio de todos los genios: Ludwig van Beethoven. Durante los siete años que trabajé como consejero social en Harlem, mis amigos afro-americanos me enseñaron a amar el jazz y los “blues”. Mucho antes, cuando estuve en el ejército allá en Fort Campbell, Kentucky, conocí las raíces del estilo “country” y el “Blue Grass”, ritmos y nombres por igual intraducibles, que dieron pie a la música que enloqueció a toda mi generación adolescente: el rock-n-roll. Y ¿qué puedo decir de Elvis Presley, Frank Sinatra, Tony Bennett , Michael Franks, y Shirley Horn?

De la Madre Patria, algo siempre quedó de la sangre catalana de uno de mis abuelos, aunque creo llevar en las venas un salpicón de raíces flamencas. ¡Y qué de sus grandes! Tete Monteliú, Joan Manuel Serrat, El Cigala, Ketama, Paco de Lucía, su Niña Pastori, y esa increíble intérprete de ojos soñadores, con voz sensual y estilo devorador que inspira amores platónicos y hace que a uno se le paren los pelos: Ana Belén, con permiso de su Víctor Manuel.

Yo podría vivir con muy pocas cosas materiales, con casi nada. Pero no podría vivir sin mi colección de discos, sobre todo los de música cubana. Y es que yo estoy contagiado desde mi infancia por aquellos toques de tambores afrocubanos que retumbaban en Santiago de Cuba acompañados del sonido inigualable de la cornetica china. Razón por la que siempre he suspirado, vivido y amado…con una canción cubana en el corazón.

Usted también puede contribuir en la publicación de “Una canción cubana en el corazón”.

Fiesta Cubana, Iván AcostaPREFACE: It was mid 1961, August 28th to be exact. The sun had come up from behind the hills of the Sierra Maestra mountain range. In the fields, the thatched roofs atop the peasant huts crackled under familiar scorching. We were all very nervous: danger lay close ahead. We were about to steal Relámpago II (Lightning II), a boat that would take us from Cuba to Jamaica. We were fleeing the country.

The rocks were burning under our feet as the fury of a typical Tropic-of-Cancer sun beat down on the reef. Vultures choreographed their search while seagulls combed the surface of the ocean. The waves rushed to shore and left crab, shrimp and
other fish spoils on the sand, a veritable mantle of bones and seashells. Everything seemed to melt under the midday sun, and that was my biggest fear: that the records my sister and I had wrapped in towels and hidden under a straw hat would melt as well. This was the only treasure we were taking with us.

The escape organizers had warned everyone against taking personal belongings or clothing, so as not to arouse any suspicions. But my sister Ana Elsa and I didn’t mind making one little exception. We had witnessed how our parents had lost everything but their pride… and their hopes. Everything we owned was left behind in La Ha- bana: our childhood; our apartment; Elsa’s dolls and old toys; our friends; the neigh- borhood; the car; the family photographs; even Mori, my 12 year old dog. We were leaving behind the collective euphoria inspired by a new regime that from inception dictated to Cubans what they were and were not allowed to think. We had forfeited everything, but not our favorite record albums: they, too, deserved freedom.

Ever since I can remember, my life has been influenced by music. I have often asked myself why this passion. Perhaps the reason lies in the very evolution of the Cuban nation, for dating back to colonial times, Cuba and its music have been inseparable. The knot goes back to the 19th Century when, even as the country agonized through three wars of independence, you could still hear in the background the sounds of criollas, habaneras, danzas, boleros, and needless to say, the rhythmic roots of the rumba. Cuba’s freedom and a new republic were rung in with the 20th Century. So did, I’m sorry to say, a long history of political problems.

On the artistic front, however, Cuba flourished like no other. African traditions and Spanish mores merged into a solid marriage that gave rise to a vibrant culture and the most popular rhythms in Cuban music -the son; the danzón; the guajira; the guaracha; the mambo; the cha-cha; the pachanga- all of which continues to influence more recent musical forms such as the mozambique, the timba, and what everyone around the world today knows by the name of “Salsa.”

A collection of over 5,000 record album-covers shares the apartment my wife and I and our two children call home in New York. The collection hangs in the living room on the larger wall, displayed from one corner to the other in a virtual art gallery. Two of those covers are very special to me: the ones my sister and I hid under the straw hat so we could sneak them out of Cuba on that August 28th, 1961.

One afternoon, while talking with my friends, Luis Figueroa, and later on with writer Marc Myers, we came up with the idea for this book. How interesting it would be –we thought- to weave a story using real life passages going back to my childhood days in Santiago de Cuba and tidbits of history that lay dormant in those album covers!

This is by no means a political novel, nor is it a history of Cuban music, much less an autobiography. All I have done is gather personal stories and blend them with local lore and landmark events in Cuban history, all of which are somehow echoed in the record jackets. If I have made a statement, it is this: that music and anecdote have shaped my existence ever since I was a kid, all throughout adolescence and in my adult life. Cuban music and the chain of events that characterize my life as a Cuban, an exile, a Cuban-American, have dug their heels deeply into my soul. That music informs my memory and nurtures my hopes.LA HABANA

I should explain that my taste in music goes beyond things Cuban. I am a music lover and collector, and thus I am moved by all kinds of tunes: I simply love all Brazil-
ian rhythms; Venezuelan llaneras and joropos; Colombian music with its bambucos and festive vallenatos. I enjoy Peruvian waltzes and marineras, and I am moved by Argentinian milongas and criollas, best sung by contemporary troubadours such as Facundo Cabral, Leonardo Favio, Alberto Cortez and Piero. Not to mention the pas- sionate tango, especially those that incorporate instrumental jazz, a fusion of styles first performed by that genius of the bandoneón, Astor Piazzolla.

As a kid I watched Mexican movies and I came to like corridos and the sound of the mariachis. I love the romantic ballads of Yucatan’s Armando Manzanero and Sergio Esquivel. And who can resist dancing up a storm to a Dominican perico ripiao? My Puerto Rican pals in New York taught me all about bomba, plena, aguinaldos, and seis chorreao. It is no wonder that Puerto Rico is known as the Island of Enchantment.

And I certainly cannot live without classical music. Like anyone else, I have my favor- ites: Antonio Vivaldi, Tomaso Albinioni, Thomas Barber, Sergei Rachmaninov, and the master of them all, Ludwig van Beethoven.

For seven years I worked as a social worker in Harlem. There, alongside so many Afro-American friends, is where my love affair with jazz and the Blues got started. Many years before my Harlem sojourn, I had been in the Army, stationed in Fort Campbell, Kentucky. I had to go all the way to Kentucky to really appreciate country music and blue grass, and realize that those rhythms had inspired the sounds that in the late fifties conquered a whole generation of Cuban teenagers like me: rock ‘n roll. And what can I say about, Elvis Presley, Frank Sinatra, Tony Bennett, Michael Franks, Neil Diamond and Shirley Horn?

Last, but not least, I love the music of Spain. One of my grandfathers was from Cataluña, and I am sure my taste for Spanish music –especially the gypsy flamenco- can be traced directly to those roots. There are some great names in contemporary Spanish music: Teté Monteliú, Joan Manuel Serrat, El Cigala, Ketama, Paco de Lucia, Niña Pastori and Ana Belén, that beautiful woman whose amorous eyes and sensuous voice make you fall in love and beg for mercy!

I could live with very few material things. But I could not live without my record col- lection, especially the Cuban music. For you see, the sound of the Chinese bugle and the rhythm of Afro-Cuban drums that permeated the air in my native Santiago de Cuba run deep in my soul. My whole life, I’ve dreamed, I’ve lived, and I’ve loved with a Cuban song in my heart.